Κριτήριο Αξιολόγησης ( Διαφήμιση )
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Καλή σας μέρα, πάρτε ένα δωράκι απ’ τα κέντρα αδυνατίσματος…
Η συνέχεια θα είναι μάλλον γνωστή σε πολλούς. Η κοπέλα σας πείθει να «ανέβετε μισό λεπτό» στον πρώτο όροφο όπου θα «κατοχυρώσετε» το μοναδικό σας δώρο. Εκεί, σας παραλαμβάνει μια άλλη υπάλληλος του κέντρου που αρχίζει να σας απαριθμεί τα κατάλληλα προγράμματα για το σωματότυπό σας. Αποτέλεσμα; Ακόμα και αν δεν υπογράψετε κάποιο ακριβό συμβόλαιο στο κέντρο αδυνατίσματος, καταρρακωθήκατε ψυχολογικά. Αυτή η νέα μέθοδος προώθησης αγαθών και υπηρεσιών, περιλαμβάνει την επίθεση στον καταναλωτή με πρόσχημα την παροχή δώρου ή μιας προσφοράς.
Στην σημερινή εποχή, οποιοδήποτε μέσο, όπως γραπτά μηνύματα στο κινητό, τηλεφωνικοί κατάλογοι, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και κέντρα τηλεφωνικής διαφήμισης, γίνονται εργαλεία στα χέρια μικρών ή και μεγάλων επιχειρήσεων, για την άμεση προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών.
Επαγγελματίες του χώρου επισημαίνουν ότι στόχος των διαφημιστικών εταιριών αποτελούν πλέον μεμονωμένοι πολίτες και όχι μόνο συμπαγείς ομάδες καταναλωτών. «Η διαδικασία περιλαμβάνει άμεση προσέγγιση του εκάστοτε καταναλωτή, με σκοπό την κατανόηση των αναγκών του και συνεπώς την ικανοποίηση των επιθυμιών του» αναφέρει στέλεχος μεγάλης εταιρίας Δημοσίων σχέσεων.
Για να επιτευχθεί αυτό, η κάθε εταιρία κρατάει μια βάση δεδομένων με τα βασικά στοιχεία του κάθε πελάτη, όπως όνομα, τηλέφωνο και διεύθυνση κατοικίας, και σε δεύτερο επίπεδο πληροφορίες για τις προσωπικές του προτιμήσεις. Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από ειδικά ερωτηματολόγια που συμπληρώνει ο πολίτης, αγνοώντας ότι μερικές φορές χωρίς τη συγκατάθεσή του γίνονται αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης.
Έμπειροι επιχειρηματίες του χώρου συμφωνούν ότι η προσέγγιση του πολίτη μέσω του τηλεφώνου είναι η πιο επιτυχημένη μέθοδος μάρκετινγκ. Διευκρινίζουν ότι χρησιμοποιούν ονόματα πελατών, οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις, διατηρώντας τα στα στοιχεία τους χωρίς οι ίδιες να προβαίνουν στην κατοχύρωση των συγκεκριμένων δεδομένων. Παρά τις διαβεβαιώσεις υπευθύνων ότι δεν συλλέγουν, δεν αναμεταδίδουν και δεν καταχωρούν πληροφορίες, πολλές επιχειρήσεις ισχυρίζονται ότι βρίσκουν τα στοιχεία μας από τον τηλεφωνικό κατάλογο, τη στιγμή που στην πραγματικότητα κυκλοφορούν λίστες με ονόματα καταναλωτών, οι οποίες ακριβοπληρώνονται.
Μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα γνωστό, αλλά μπορούμε να σταματήσουμε να γινόμαστε στόχος διαφημιστών, συμπληρώνοντας απλά μια αίτηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, με την οποία θα δηλώνουμε ρητά ότι δεν επιθυμούμε να περιλαμβάνεται το όνομά μας σε διάφορα αρχεία τα οποία έχουν ως σκοπό την προώθηση προμήθειας αγαθών ή παροχής υπηρεσιών. Εάν κάποια επιχείρηση, μας «ξαναενοχλήσει» ενώ το όνομά μας υπάρχει στη λίστα της Α.Π.Π.Δ., μπορούμε να κινηθούμε δικαστικά, μιας και όλες οι εταιρείες οφείλουν να ενημερώνονται τακτικά για τη λίστα που τηρεί η Α.Π.Π.Δ. και για τα ονόματα που αυτή περιλαμβάνει.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
1. Να γραφεί η περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.
2. α. Να βρείτε τους τρόπους και τα μέσα πειθούς της τρίτης και πέμπτης παραγράφου του κειμένου.
2. β. Να γράψεις από ένα συνώνυμο (με τη σημασία του κειμένου) για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις: κατοχυρώσετε, πρόσχημα, συγκατάθεση, διευκρινίζουν, οφείλουν.
2. γ. Να επισημάνετε τη συλλογιστική πορεία των παρακάτω παραδειγμάτων, δικαιολογώντας κάθε φορά την απάντησή σας.
α. Η προβολή κακής ποιότητας εκπομπών, τύπου ριάλιτυ, κουτσομπολίστικων αποπροσανατολίζουν το κοινό και το οδηγούν σε μια φανταστική φυγή από τα αρνητικά βιώματα της κοινωνικής πραγματικότητας. Οι θεατές εθίζονται στη λογική του γρήγορου και εύκολου κέρδους, γίνονται δέκτες μιας κακής ποιότητας γλώσσας και δεν ασχολούνται με τα πραγματικά κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά προβλήματα.
β. Παρατηρώντας την κατάσταση του σύγχρονου αθλητισμού αντιλαμβανόμαστε ότι οι σύγχρονοι αθλητικοί σύλλογοι έχουν μετατραπεί σε κερδοσκοπικές επιχειρήσεις. Οι αθλητές χρησιμοποιούν αναβολικές ουσίες με απώτερο στόχο την νίκη και τα μετάλλια που θα τους ανοίξουν την πόρτα σε τεράστια χρηματικά συμβόλαια και διαφημίσεις. Ο αθλητισμός έχει εμπορευματοποιηθεί ενώ παράλληλα έχει γίνει ανταλλάξιμη αξία.
2. δ. Ποια είναι η συλλογιστική αξία του παρακάτω συλλογισμού; (παραγωγική ή επαγωγική) Να αξιολογήσεις το συλλογισμό ως προς την πειστικότητα του.
Το 2000 πουλήθηκαν συνολικά 100 εκατομμύρια προσωπικοί υπολογιστές και από αυτούς οι εννιά στους δέκα ήταν εφοδιασμένοι με λογισμικό windows. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2007 ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι θα έχουν συνδεθεί με το διαδίκτυο. Οι δύο αυτές διαπιστώσεις συνοψίζουν το πρόβλημα. Υπάρχει έκδηλος ο φόβος ανάμεσα σε αυτούς που θα έχουν πρόσβαση στην πληροφόρηση και σε αυτούς που δεν θα έχουν. Παράλληλα υπάρχει ενδεχόμενο για μονοπωλιακό έλεγχο της ροής των πληροφοριών.
3. Να γράψεις ένα άρθρο 500-600 λέξεων, στο οποίο θα παρουσιάζεις τις επιπτώσεις της διαφήμισης στην ατομική και κοινωνική ζωή του πολίτη, και τρόπους προστασίας από την καταιγιστική λειτουργία της, αφού πρώτα επιβεβαιώσεις, ότι η διαφήμιση αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της κοινωνικοοικονομικής πραγματικότητας.